Grind till Brännkärrsskolan i Knivsta

DSC_0434Uppdraget från Knivsta Kommun var att skapa en konstgrind till Brännkärrsskolan. Dagtid då grinden är öppen framträder den mot en ljus vägg. Kvällar och helger när den är stängd fungerar den som en spännande och fantasifull avskiljare mellan olika delar av skolan.

I mitt uppdrag ingick att involvera skolans elever i arbetet. Barnen hade sedan tidigare valt ugglan som symbol för sin skola, så Ugglis fick en given plats i projektet.

Jag tillbringade en hel del tid i skolan med workshops i klasserna. Eleverna fick teckna av uppstoppade ugglor, göra skrotskulpturer och jobba med ugglan på alla möjliga upptänkliga sätt. Det hela mynnade ut i ett par banankartonger fulla med skisser samt en hel del digitala bilder. Jag har utgått från barnens teckningar i min gestaltning av grinden.

Grinden är utformad som en sekvens ur ett datorspel. Det hela går ut på att samla stjärnor (kunskap) och hjärtan (liv). Titeln ”Levla upp” syftar på att nå högre nivåer genom att tillgodogöra sig kunskap och erfarenhet.

Till vardags används uttrycket av barn och ungdomar i datorspel, när en karaktär nått en ny erfarenhetsnivå. Då levlar man upp, kan utveckla karaktären, få nya specialförmågor osv, berättar Silas Engström.

I spelet finns 234 liv att vinna, illustrerade av 234 guldstjärnor – en för varje barn i skolan.

brännkärr

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
No comments yet.

Kommentera

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: